Ads Top

SANDİVİÇ Metodu: Etkili Eleştiri Nasıl Yapılır?



Eleştiri, önemli bir konu. Yazarken de okurken de keyif alıyorum. Eleştirmek için eleştirmek de güzel fakat çok da etkili değil. Eleştirinin bir amacı var ise yararlı oluyor, etkili oluyor. Geçenlerde de youtube de bir video izledim. Eleştiri yaparken itici görünmemekle ilgili çünkü itici görünmek en istemediğim şey.

Video da psikolog sandiviç tekniğinden bahsetti, bende bunu biraz araştırdım ve yazıp paylaşmak istedim.


Sandiviç Tekniği


Bir kişide eleştireceğiniz hoşunuza gitmeyen bir şey var ve onu kırmak veya aranızı bozmak istemiyorsunuz. Bunun için sandiviç tekniği sihirli bir metoddur. Öncelikle karşınızdakine olumlu sonra olumsuz sonra da tekrar olumlu bir şey söylüyorsunuz.

Karşınızdaki kişinin olumlu bir özelliğini söyledikten sonra araya ''ve'' bağlacını kullanabilirsiniz. 'ama' , 'fakat' gibi bağlaçlar kullanmayın çünkü bu bağlaçlar kendinden önceki cümleyi önemsizleştiriyor ve karşınızdaki kişinin savunmaya geçmesine sebep olabiliyor. Sonrasında eleştiriyi yapıp, olumlu bir şeyle de bitirin.

Örneğin; Bu işe çaba gösterdiğinin ve bu işi ciddiye aldığının farkındayım ve bunu geliştirmen için daha disiplinli ve düzenli çalışmalısın, sen sorumluluklarının bilincinde olan bir insansın, bu işi başaracağına inanıyorum.

-Gördüğünüz gibi direkt bunu yap demedik, hiçbir olumsuz bir şey de söylemedik fakat aslında çaktırmadan düzensiz ve disiplinsiz olduğunu ve bunu düzeltmesi gerektiğini ima ettik 😉

12 yorum:

  1. Bu metodu hayatımda sıkça kullandığımı söyleyebilirim. Etrafımızdaki her şeye karşı bir eleştiri sunuyoruz ve bunun itici olmaması gerekir. Yapıcı bir tavır takınmalıyız her daim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aynen öyle de bazen gıcık olmak da hoşumuza gidiyor yani =)

      Sil
  2. Hahahaha çok beğendim bu yöntemi.. Fazlasıyla kullanacağım artık :)

    YanıtlaSil
  3. Annemin kardeşlerim ve bana uyguladığı yöntem :) Ve nedense hep bu tarz konuşunca her dediğini yaptırır bize :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aynen siz söyleyince ben de farkettim =) Annelerimiz kirmak istemiyor bizi :D

      Sil
  4. Hımm güzel yöntemmiş..Verdiğin örneği okuyunca gerçekten de etkili olduğunu anladım..Alışkanlığımızdan kurtulabilirsek kendimize uyarlamak faydalı olabilir..Teşekkürler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Rica ederim, hep direkt eleştirmeye tartışmaya alışmışız bunu uygulamak yararlı olacaktır =)

      Sil
  5. Güzel yöntem.. Hakikaten ama ve fakat bağlaçları önemli...

    YanıtlaSil
  6. Bu yöntemi film yorumlarımda kullanabilirim. Güzel!

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aynen filmin hem iyi hem kötü yanlarını öğrenmiş de oluruz =)

      Sil

Blogger tarafından desteklenmektedir.