Ads Top

├ľnce H─░├çB─░R ┼×EY Vard─▒ / Nihilizm


En sevdi─čim ders ve ayn─▒ zamanda daha mutsuz olmam─▒ sa─člay─▒p bana haz veren felsefe hakk─▒nda bir yaz─▒ daha yaz─▒yorum. Dikkat ettiyseniz 'sa─člad─▒' dedim 'neden oldu' de─čil. ├ç├╝nk├╝ 'neden oldu' k├Ât├╝ ┼čeyler i├žin kullan─▒l─▒r. Fakat felsefenin beni mutsuz bir insan yapmas─▒ iyi bir ┼čey, ├ž├╝nk├╝ e─čer mutsuz isem bilgim, fark─▒ndal─▒k ve duyarl─▒l─▒─č─▒m da ayn─▒ orant─▒da artm─▒┼č demektir. Bununla birlikte mutsuzlukta bir hazd─▒r. Ve bazen mutsuz olmak mutlu olmaktan daha mutluluk vericidir...

Ne yapay─▒m felsefeye girince b├Âyle c├╝mleler kurmadan duram─▒yorum. ├ç├╝nk├╝ kendimi evimde gibi hissediyorum. Fen ve matematikte de ├Âyle olmak isterdim ama oralar bana ger├žekten ├žok uzak, somut kavramlara indirgenmi┼č bir d├╝┼č├╝nce yap─▒s─▒ var o t├╝r dallar─▒n, materyalizm deniyordu san─▒r─▒m onlara. ┼×imdi ┼čuraya ''Materyalizm nedir? Materyalizm ne demek? Materyalist olmak.'' gibi anahtar kelimeleri kullan─▒p SEO yapmak g├╝zel olurdu ama hi├ž gerek yok.

Konumuza d├Ânecek olursak, bug├╝n felsefede ahlak felsefesinde ├Âzg├╝r m├╝y├╝z konusunu i┼čliyorduk. Ve bence ├Âzg├╝r de─čiliz, bir s├╝r├╝ filozofta benle ayn─▒ fikirde veya ben onlarla ayn─▒ fikirdeyim falan filan. Mesela; Din ├Âzg├╝rl├╝─č├╝m├╝z├╝ k─▒s─▒tl─▒yor ya da kanunlar veya otodeterminizm yani kendimize ├žizdi─čimiz s─▒n─▒rlar, bizi ├Âzg├╝r olmaktan al─▒koyuyor, yani yapt─▒klar─▒m─▒z─▒n sorumlulu─ču bu y├╝zden bize ait olmayabilir. Bu konuyu i┼člerken arada ge├žen nihilizm'e tak─▒ld─▒ akl─▒m. Yani 'Hi├ž├žilik.' ne de ilgin├ž. Yani ya┼čay─▒┼č─▒m─▒za g├Âre ilgin├ž...

Nihilizm Nedir? Tabii ki anlam─▒n─▒ bana g├Âre a├ž─▒klayaca─č─▒m, tam tan─▒m istiyorsan─▒z s├Âzl├╝k bloglar─▒na u─čraman─▒z gerek. Ve yine tabi anlataca─č─▒m tan─▒m bana ait de─čil ├Â─čretmenimden al─▒nt─▒lar yapaca─č─▒m.

Nihilizm'de ama├ž hayat yolculu─čunun sonunda tanr─▒ya ula┼čmakt─▒r, hayat yolculu─čunu tamamlad─▒─č─▒n─▒zda bir bakars─▒n─▒z ki tanr─▒ asl─▒nda yoktur, arkan─▒za bakt─▒─č─▒n─▒zda geldi─činiz yolun da olmad─▒─č─▒n─▒ g├Âr├╝rs├╝n├╝z ve asl─▒nda siz de yoksunuzdur!

Vay be! Ne tan─▒m ama. Derste a─čz─▒m a├ž─▒k kalm─▒┼čt─▒m bu tan─▒mdan sonra. Neyse devam ediyorum, Nihilizm'in en b├╝y├╝k temsilcisi Friedrich Nietzsche'dir. Kitap├ž─▒larda kitaplar─▒n─▒ ├žok├ža g├Âr├╝yordum ve art─▒k kesin al─▒p bir okumal─▒y─▒m diye d├╝┼č├╝n├╝yorum. Toplumdan, ├žo─čunluktan farkl─▒ d├╝┼č├╝ncede olan insanlara kar┼č─▒ daha ├žok ilgim vard─▒r, san─▒r─▒m bu benim bir ├Âzelli─čim farkl─▒ olan beni ├žekiyor. Ve ayn─▒ zamanda farkl─▒y─▒ s├Âyleyebilme cesareti.

Nietzsche hakk─▒nda ara┼čt─▒rma da yaparken bir filmine rastlad─▒m. Fakat biyografik de─čil kurguydu. Sadece d├╝┼č├╝ncelerinden baz─▒lar─▒ ├╝zerine g├╝zel bir hikaye vard─▒. Filmde yapt─▒─č─▒ 'Tanr─▒ ├ľld├╝' konu┼čmas─▒ da etkileyici bir konu┼čmayd─▒...

Bu Kadar...

Siz ├Âzg├╝rl├╝k, ahlak, nihilizm, nietzsche ve genel olarak felsefe hakk─▒nda ne d├╝┼č├╝n├╝yorsunuz? ├ťslubum ve blogumda yazd─▒─č─▒m konular da git gide de─či┼čiyor, yaz─▒m tekni─čimi nas─▒l buluyorsunuz, kendimi geli┼čtirmek i├žin neler yapabilirim?

Not: Daha ikinci sezon ba┼člamad─▒ blogumda, birka├ž g├╝nde bir yazd─▒─č─▒m bu yaz─▒lar sadece kendime hakim olamamam dan kaynaklan─▒yor, insan bir kere yazmaya ve felsefeye ba┼člay─▒nca kendini kaybolmu┼č ve kaybolmaktan da memnun bir halde buluyor. Neyse yahu bay bay, yorumlar─▒n─▒z─▒ bekliyorum. Ge├ž cevap verebilirim kusura bakmay─▒n ama cevaps─▒z b─▒rakmam merak etmeyin ­čśë

6 yorum:

  1. nihilizmi ben de korkun├ž bir canavar olarak g├Ârmeyenlerdenim. buna bir ├že┼čit sorgulay─▒c─▒l─▒k diyebiliriz. g├╝zel bir yaz─▒ olmu┼č nihilist arkada┼č─▒m, ba┼čar─▒lar─▒n─▒z─▒n devam─▒n─▒ dilerim :)

    Yan─▒tlaSil
    Yan─▒tlar
    1. Yok yahu nihilist de─čilim, felsefede kavramlar─▒ ara┼čt─▒r─▒p kendime g├Âre yorumlay─▒p yaz─▒yorum sadece ­čÖä­čśë

      Sil
  2. Merhabalar.

    Sitenizi google+ g├Ârd├╝m.. Ziyaret edeyim istedim.

    Blogunuz hayata dair felsefe ├╝zerine kurulu. Gibi sanki boyle bir g├Âz attim..

    Takipte olaca─č─▒m..

    Yan─▒tlaSil
  3. Materyalizm olaca─č─▒na ke┼čke nihilizm olayd─▒ :)

    Yan─▒tlaSil
  4. Nietzsche okuma f─▒rsat─▒m hen├╝z olmad─▒ ama felsefe dersinde benim de ilgimi ├žeken filozoflardan biriydi. G├╝zel bir alan felsefe, severim ben de :))

    Yan─▒tlaSil
  5. Felsefe, hayat─▒n kendisi bence; t├╝m de─či┼čkenlik ve farkl─▒l─▒klar─▒ i├žinde bar─▒nd─▒r─▒yor. Olduk├ža sevdi─čim bir aland─▒r ama bir s├╝reden sonra se├žici olmaya ba┼čl─▒yor insan okumalar─▒nda.
    ├ľzg├╝r m├╝y├╝z? Her yan─▒m─▒zdan ba─čl─▒yken nas─▒l ├Âzg├╝r olabiliriz ki? Bizleri d├╝┼č├╝nmeye iten bir ba─č yok mu? B├╝t├╝n felsefeciler ya┼čad─▒klar─▒ ortamdan etkilenerek onun ├╝zerinde bir ┼čeyler s├Âylememi┼čler mi?
    Bence "├Âzg├╝rl├╝k" kavram─▒ daha ba┼čka ┼čekilde tan─▒mlanmal─▒ art─▒k. "├ľzg├╝rl├╝k: ├ľzg├╝r olmad─▒─č─▒n─▒ hissetmekle ba┼člar" ├Ârne─čin. :)

    Yan─▒tlaSil

Blogger taraf─▒ndan desteklenmektedir.